1 f. (130 x 205 mm), sous Marie-Louise. Papier bleu à en-tête et vignette du Domaine de Mauvanne, Salins d'Hyères. 
Hyeres, Mauvanne, France, circa 1935, paper-framed, "Marie-Louise". 13 x 20.5 cm ; on blue headed paper and vignette of the Domaine de Mauvanne, Salins d'Hyères. With a black ballpoint pen, Charlot drew his hat, cane and shoes and signed " Charlie Chaplin ". He was then Simone Berriau's host; it was for her that the drawing was made, during a stay of Chaplin in the south of France, near Hyères, where Simone Berriau offered herself "a vineyard": the magnificent Domaine de Mauvanne. Max Ophüls will be filming Divine there, and Charlie Chaplin will be staying for several weeks, taking advantage of the small beach that Simone rents near her estate, at the Vieux Salins d'Hyères.
After the Second World War - Mauvanne, the scene of a bloody battle, was occupied and pillaged by the Germans. Nothing of the collection of the library or archives was saved, and Simone Beriau, who ran a theater in Paris (she was the director of the Théâtre Antoine from 1943 to 1984), probably saved this drawing by bringing it back to Paris at the end of the 1930s.

‡‡‡‡‡‡‡ NOTICE FRANCAISE | FRENCH DESCIPTION ‡‡‡‡‡‡‡
Au stylo à bille noir, Charlot dessine son chapeau, sa canne et ses chaussures et signe "Charlie Chaplin". Il était alors l'hôte de Simone Berriau ; c'est pour elle que le dessin a été réalisé, lors d'un séjour de Chaplin dans le sud de la France, près d'Hyères, où Simone Berriau s'est offerte "un vignoble" : le magnifique Domaine de Mauvanne. Max Ophüls y tournera Divine, et Charlie Chaplin y séjournera plusieurs semaines, profitant de la petite plage que Berriau loue près de son domaine, aux Vieux Salins d'Hyères.
Après la Seconde Guerre mondiale - Mauvanne, théâtre d'une bataille sanglante, est occupée et pillée par les Allemands. Rien du fonds de la bibliothèque ou des archives n'a été sauvé et Simone Beriau, qui dirigeait un théâtre à Paris (elle fut directrice du Théâtre Antoine de 1943 à 1984), a probablement épargné ce dessin en le rapportant à Paris à la fin des années 1930.
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